Gratis mensskydd för flickor i BP!

Gratis mensskydd för flickor i BP!

Share

Gratis mensskydd för flickor i BP!

BP tar nästa steg i arbetet om en mer jämlik förening, alla flickor 13 år och äldre erbjuds gratis mensskydd. BP har sedan 2017 arbetat aktivt och strukturellt för att bli en mer ...

BP tar nästa steg i arbetet om en mer jämlik förening, alla flickor 13 år och äldre erbjuds gratis mensskydd. BP har sedan 2017 arbetat aktivt och strukturellt för att bli en mer jämställd och inkluderande förening. Tidigare har BP lanserat jämställd sponsring och arbetar med jämställd resursfördelning gällande tid, material och utbildning.

Ett samarbete med Syd gör det nu möjligt att ta nästa steg. Syd har startats med syftet att backa kvinnor i en värld som är långt ifrån jämställd. De börjar med att utmana synen på mens. Genom att erbjuda ekologiska mensskydd som är designade för att just synas, vill Syd få fler flickor och kvinnor att känna att mens inte är något som ska gömmas.

Syd har nu lanserat initiativet Bloody Professional och BP är de första att ta stafettpinnen. Initiativet ämnar att skapa mer jämställda arbetsmiljöer och föreningsliv genom att få bort stigmatiseringen av mens. Genom att erbjuda sina medlemmar mensskydd från Syd vill BP ge dem både de förutsättningar de behöver för att spela fotboll men också för att visa att mens ska vara både en naturlig och självklar del av konversationen.

– Skottland blev först i världen att ge alla kvinnor gratis mensskydd. BP blir första föreningen i Sverige att ge våra fotbollsspelare de skydd de behöver under träning och match. Vi vill att de känner sig trygga i att utvecklas i vår förening och att vi alltid backar deras rygg oavsett period i livet, säger Stina Jansson, Affärs- och marknadschef BP.

Praktiskt innebär det för BP:s flicklag en prenumeration av menstruationsskydd som alltid ska finnas tillgängliga för spelarna. Det kommer även finnas utbildning/information för de yngre lagen som önskar.

– Vi är så stolta över att få göra det här med BP. Vi hoppas nu att fler föreningar följer BP:s fotspår. De små röda förpackningarna har en symbolisk roll som vi tror kan göra stor skillnad. Och ju fler vi är som tar ansvar, desto större skillnad kan vi göra, säger Therese Cappelen, grundare av Syd.

BP passar nu över bollen till alla svenska fotbollsföreningar i förhoppning om att även de kommer ta steget att ge sina medlemmar mer jämlika förutsättningar och normalisera konversationen om mens.

Stina Jansson, Affärs- och marknadschef BP Fotboll, 072 077 60 88
Therese Cappelen, grundare Syd, therese@talkaboutsyd.com