XPLORA kliver in som ny officiell partner till BP

XPLORA kliver in som ny officiell partner till BP

0 Share

XPLORA kliver in som ny officiell partner till BP

XPLORA är marknadsledande i segmentet mobiltelefoni för barn. Deras produkter erbjuder en trygg introduktion till den digitala världen. Produkterna är anpassade för att barn enkel ...

XPLORA är marknadsledande i segmentet mobiltelefoni för barn. Deras produkter erbjuder en trygg introduktion till den digitala världen. Produkterna är anpassade för att barn enkelt ska kunna hålla kontakt med familjen och är en trygghet för föräldrarna som enkelt kan se vart barnet befinner sig. Samt att man stänger ute möjligheterna att obehöriga kontaktar barnet då det enbart är godkända kontakter som föräldern lägger in som kan ringa till barnet.

XPLORA tar en plats på Knatteskoletröjan och har ett tydligt mål tillsammans med BP att driva frågor kring barns hälsa både psykiskt och fysiskt. 

Ojämlikheten bland barn i Sverige ökar inom flera områden, det handlar till exempel om skillnader i barns skolresultat, ekonomi och hälsa som är kopplade till bland annat var barn bor. Forskning hos Folkhälsomyndigheten visar också att barn i ekonomiskt utsatta familjer, barn med ensamstående föräldrar och barn till utlandsfödda föräldrar har en mindre aktiv fritid än andra barn. 

En värdefull fritid med möjlighet till eget inflytande och rörelse är viktig för barns välmående och det vill XPLORA och BP tillsammans arbeta med. Vi vill säkerställa att fler barn har likvärdig tillgång till rörelse oavsett kön, bakgrund och bostadsort.

– XPLORA är en stor tillgång för BP i all den kunskap de besitter gällande barns hälsa och deras intresse av att driva frågan. De går också hand i hand med vad vi försöker utveckla i föreningen kring barns psykiska hälsa. De blir en spännande tid framöver med XPLORA, säger Stina Jansson, Marknadschef BP.

Exempel på aktiviteter vi genomför under året är bland annat kostnadsfritt deltagande i cuper för ett antal lag samtidigt som XPLORA fyller BP Stödfond med 50 000 kronor vilket gör att fler barn kan fortsätta vara aktiva i föreningslivet med ekonomiskt stöd.

– Då vi som företag vill nå ut till aktiva barn samt lyfta frågan kring stillasittande, skärmtid och fysisk aktivitet så tycker vi att BP är den perfekta partnern att göra det med. Sedan den första kontakten så har BP velat förstå mer hur sociala medier och smarttelefoner begränsar barns utveckling och jag ser fram emot arbetet där vi tillsammans kan minimera stillasittande barn och deras psykiska hälsa, säger Johan Lindquist VD för XPLORA Sverige.

Johan Lindquist XPLORA johan.lindquist@xplora.se
Stina Jansson BP Fotboll stina.jansson@bpfotboll.se