Sponswatch förlänger som Stor Klubbpartner
Vad är ett sponsorskap värt? Vad har synligheten på en matchtröja, en skylt på läktaren eller på en intervjuskärm för värde? Det kan Sponswatch mäta och ge svar på. Företaget har varit del av BP:s affärsnätverk sedan 2024 och förlänger nu som Stor Klubbpartner.
– Vi är inne på vårt andra år tillsammans med Sponswatch, och vi är fortsatt djupt imponerade av deras arbete. Genom avancerad AI-teknik hjälper de oss att mäta och förstå det faktiska värdet av våra partnerskap – både vad gäller exponering på kläder, LED och andra ytor. Sponswatch är marknadsledande inom sitt område, och deras professionella uppföljningar har blivit ett viktigt verktyg för vår fortsatta utveckling. Vi ser mycket fram emot fortsatt samarbete under året, säger Jesper Hussfelt, partneransvarig BP.
– Sportmarknadsföring utvecklas snabbt vilket gör att mätningar och undersökningar av dess effekter är viktigare än någonsin för både rättighetsinnehavare och varumärken. Vi är stolta över att samarbeta med en klubb som Brommapojkarna när vi banar väg och formar framtiden för sponsringsanalys i Sverige. Genom att vi nyttjar AI för analys av logotypexponering samt en värderingsmodell som baseras på annonspriser uppbackad av marknadsundersökningar, mäter vi sponsringens genomslag och förser BP med data som ger klubben och deras partners möjlighet att fullt ut förstå sponsorskapets verkliga medievärde, säger Mauricio Torres på Sponswatch.