Brommapojkarna byter namn till BrommaGirls

Brommapojkarna byter namn till BrommaGirls

Share

Brommapojkarna byter namn till BrommaGirls

Fotbollsföreningen Brommapojkarna byter under kampanjen ”The future is equal” namn till BrommaGirls. Detta som ett led i att belysa BPs långsiktiga arbete för att bli en jämställd ...

Fotbollsföreningen Brommapojkarna byter under kampanjen ”The future is equal” namn till BrommaGirls. Detta som ett led i att belysa BPs långsiktiga arbete för att bli en jämställd förening. Föreningen vill även vara en aktör för att driva frågan om att kön och destruktiva normer inte ska få avgöra vilka som får möjlighet att utöva fotboll på lika villkor. 

En ny matchtröja lanseras i mitten av maj där BrommaGirls kommer stå över tröjornas rygg. Tröjan kommer att bäras av damlaget i en hemmamatch. Tröjan och det temporära namnbytet är en del i kampanjen ”The future is equal” för att sätta ljuset på de stora skillnaderna inom sporten kopplat till kön och också visa på det jämställdhetsarbete som BP startade 2017.
– En sak vi har lärt oss i vårt arbete för att bli mer jämställda är hur viktiga ord och benämningar kan vara. De kan både befästa och förstärka destruktiva normer och strukturer samtidigt som de, om de används rätt, kan vara ovärderliga i en förändringsprocess. Många namn som används inom fotbollen idag visar tydligt att mannen ses som norm. Detta måste vi förändra nu. Vi kan inte längre acceptera att vi benämner saker olika beroende på vilket kön du har, säger Stefan Bärlin, Hållbarhetsansvarig i BP.

Ett första steg i BPs interna jämställdhetsarbete har varit att se över hela sin organisation för att identifiera de områden där förändring och förbättring krävs. Bland annat har det på årsmötet beslutats att föreningen använder könsneutrala BP som kommunikativ benämning på föreningen. 
– När vi nu hyllar flickorna och kvinnorna i föreningen blir det också  ett avstamp i att BP vill ta nästa kliv. Vi tar ansvar för att vi är långt ifrån perfekta i frågan om jämställdhet, men vi granskar nu oss själva och även världen i stort utifrån ett strukturellt perspektiv, och agerar utifrån att vi vill förändras – och förändra. Destruktiva manlighetsnormer inom sporten måste upphöra, lönegap ska inte existera baserat på kön, sponsorpengar ska balanseras mellan dam- och herrlag och vi måste diskutera vilka som haft makt över sporten genom åren och varför? Vi hoppas att vi kan vara med och inspirera ännu fler idrottsklubbar till att börja agera i frågorna, fortsätter Stefan Bärlin.

Om specialtröjan:
BrommaGirls-tröjan används för första gången i hemmamatchen mot Morön BK den 25 maj. Tröjan synliggör det arbete BP och fotbollsvärlden har att göra när det kommer till att bryta negativa normer och strukturer och är en del i kampanjen ”The future is equal”. Här kan du köpa matchbiljetter till BrommaGirls-matchen: https://bp.propublik.se/bpmoronstadium1

Om BP:
BP bildades 1942 av en grupp pojkar som ville ha en förening i kvarteren runt Brommaplan. Ända sedan dess har föreningen tagit ett stort samhällsansvar för barn och ungdomar, men tiderna förändras. BP har vuxit till Europas största fotbollsförening och sysselsätter varje vecka 4000 barn och ungdomar. Men det räcker inte att vara stora. Kan vi verkligen säga att vi tar vårt samhällsansvar, om vi inte lyckas nå jämställdhet i vår egen förening?

Kampanjen genomförs tillsammans med föreningens huvudpartners Nike och Stadium.

Läs mer om BPs jämställdhetsarbete: http://ifbp.se/om-bp/rapporter/

Presskontakt:
Peter Appelquist, Kommunikationsansvarig, 072 – 931 01 74

Stefan Bärlin, Hållbarhetsansvarig, 073 – 441 37 18

Charlotte Ovefelt, Jämställdhetsstrateg 070 – 230 15 03

Henrik Nilsson, klubbdirektör 072 – 078 75 16